donderdag 9 februari 2012

Reflectie #2 / Kritiek / Visie CMD

Ondertussen zitten we bijna een halfjaar verder, wat in zekere mate doet beseffen hoe vlug de tijd voorbij vliegt. Vorige week hadden we een individuele bespreking over ons portfolio. De docenten waren buiten enkele details best tevreden maar aan de andere kant vroegen ze om een nieuwe (algemene) reflectie of evaluatie. Niet enkel voor mezelf, maar ook om de kwaliteit van de richting te beoordelen. Om vanuit het standpunt van een student een idee te geven waar CMD op dit moment staat en welke richting CMD uit zal gaan. In deze post wil ik dus niet enkel een beeld scheppen voor mezelf, maar ook voor de docenten hoe en wat alles ervaren wordt vanuit het standpunt als een student. Aan de andere kant wil ik ook werkpunten aanbieden voor bepaalde docenten, want er is zeker nog een (aardige) ruimte voor verbetering..

Ik heb bewust gewacht tot na de examens voor dit moment en dus gooi ik mijn cijfers hier ook meteen even tussen met een eigen reflectie. Bereid jullie voor op een aardig lang bericht dus, maar die inhoudelijk misschien best interessant kan zijn voor de huidige CMD-docenten, toekomstige studenten en mensen die in het algemeen gewoon interesse hebben.

De mad-faculty algemeen: Ik denk dat de mad-faculty beseft dat ze een erg sterke troef in handen hebben. Het gebouw kon nauwelijks beter liggen (hoogstens beter bereikbaar, maar zelfs dan), het gebouw oogt recent en heeft een unieke sfeer. Ik voel me er als student zeker thuis en ik vind het in grote mate zelfs plezierig dat ik er zeker 4 jaar zal spenderen. Het gebouw is nu ook eenmaal relatief jong en modern en dat straalt het ook uit. Ook de grote openheid van het gebouw vind ik een sterke troef.

Qua schoolsfeer zit het dus wel goed en ook hoor ik vrijwel positieve reacties van andere richtingen. Het is ook leuk hoe communicatie en interactie niet louter gelimiteerd is tot klasgenoten of mensen van je eigen richting. Een grote creatieve pot nat dus.


Enig punt van kritiek wat ik kan aanhalen is dat het allemaal nogal relatief ongeorganiseerd lijkt. Om een (extreem recent) voorbeeld aan te kaarten: De onduidelijkheid wanneer de punten van onze examens online zouden komen. Als zowel docent, Ibamaflex en Toledo wat anders verkondigen, is dat voor een student een nogal onduidelijke situatie. 

Ik ben trouwens benieuwd wanneer de C-mine volledig afgerond is, want ik denk dat je dan als creatieve school de meest ideale locatie hebt die je kan hebben.

CMD, een halfjaar verder: Wauw. Ik ben eigenlijk vrijwel onder de indruk welke vaardigheden ik in een extreem korte periode van een halfjaar bereikt heb. Ook de verscheidenheid van de vakken is een erg grote troef. Het enige grote nadeel is dat ik soms het gevoel heb dat ik aan mijn lot word overgelaten. Negatief? Voor een vak zoals Designatelier vind ik van wel, maar voor een vak zoals bijvoorbeeld ICT vind ik dat dan weer positief: Eenmaal de basis gezien is moet je als student zelf verder ontwikkelen.

CMD, verwachtingen: Op dit moment is het een beetje, jack of trades, master of none. Oké, ik weet relatief veel, maar er wordt niet veel uitgediept en volgens mij is dat meteen het grote nadeel en de grote uitdaging van CMD: Het aspect zelfstudie. Ik denk om echt de volle vaardigheden die ons gegeven worden te benutten, moet er ook nog een serieuze hoeveelheid tijd en moeite gestoken worden buiten de lesuren. Iets wat nu al slechts een redelijke krappe tijdsperiode bedraagt. Zeker op het oog van werkzekerheid later wil ik me de komende jaren echt in bepaalde dingen specialiseren om ook op de arbeidsmarkt een grote aanwinst te kunnen zijn voor eender welk bedrijf.

Om een concreet voorbeeld te schetsen: Ik moet niet zo goed kunnen fotograferen als een fotograaf, maar ik moet wel in staat zijn succesvol fotografie-opdrachten af te ronden. Ik moet niet zo'n uitstekende marketeer zijn als iemand die van een economische studie afkomstig is, maar ik moet wel in staat zijn de positie van marketeer in een bedrijf te kunnen vervullen. Dit kan men concreet toepassen op elk domein of elk vak dat onze richting krijgt.

Bijvoorbeeld hadden we het recent over huisstijlen bij grafische vormgeving. Kijk, dat zijn nu één van de concrete dingen of vaardigheden die ik aangeleerd wil krijgen. Simpelweg omdat het praktisch van fundamenteel belang is dat je zoiets kunt als je aan de slag wilt gaan als grafisch ontwerper.

De veelzijdigheid van een CMD'er is een groot geschenk, maar meteen ook datgene wat onze mogelijkheden drastisch kan inperken als we niet de vereiste vaardigheden voldoende uitbreiden. Dat is dus exact wat ik graag de komende 3 jaren nog wens te zien: Verdieping, praktische vaardigheden en vooral kennis die ons een aanwinst moeten doen vormen voor eender welk bedrijf. Ik wil de praktische kant meer en meer aan bod zien komen. De grote hoeveelheid cases zijn daar een prachtig initiatief van en dat kan ik enkel aanmoedigen.

Webontwikkeling: 16/20

ICT was in een een eerste fase voor mij een best moeilijke stap, simpelweg omdat ik in geen enkele mate iets van programmeren kende. Toch vind ik dat Maarten zeer structurele en goede lessen geeft. Het is niet altijd even makkelijk en door de beperkte tijd krijgt niet altijd alles evenveel tijd om te bezinken, maar ik denk dat er niet veel ruimte mogelijk is tot verbetering. Ik ben dus best tevreden over zijn methode van lesgeven en het tempo. Ook zien we goede en concrete leerstof en daar ben ik erg blij mee. Als eerste case een eigen website bouwen was best hectisch, zeker omdat je het aanvoelde dat je gewoon in het diepe werd losgelaten, maar voor de meesten is alles toch op zijn pootjes terecht gekomen.



Grafische vomgeving: 10/20

Theoretisch gezien had ik dat vak best onderschat, vandaar dat dit het laagste cijfers is wat op mijn rapport te vinden valt. Aan de andere kant denk ik wel dat grafische vormgeving één van de grote vakken is binnen CMD en vind ik het vanzelfsprekend dat er op bepaalde manieren belang aan gehecht wordt.

GV valt eigenlijk onder te verdelen in twee grote gehelen: Praktijk en theorie.

Laten we beginnen bij het luik praktijk: Ik vind het systeem leuk waarbij we telkens een opdracht/deadline voorgeschoteld krijgen. Misschien leunt het niet altijd even realistisch aan bij het werk waar we ons later op kunnen verwachten, toch leer ik in ieder geval telkens wel wat bij eender welke opdracht die ik afwerk.


Toch hoop ik ook dat we binnenkort meer praktische dingen aangeleerd zullen krijgen, zoals bijvoorbeeld het ontwerpen van logo's, het ontwerpen van huisstijlen, etc. Daarnaast vind ik design iets wat in grote mate subjectiviteit bevat. Je kan wel oordelen op techniek, maar esthetisch gezien vind ik dat je zelden iemand kan buizen vanwege een ontwerp, omdat de waarden over schoonheid en design voor iedereen anders liggen.

Het andere luik is dan het theoretisch aspect van GV. Aan de ene kant noodzakelijk, aan de andere kant misschien wat te uitgebreid en niet voldoende gericht naar de praktijk. De aanwezigheid van de studenten bij de les lijken me ook een erg duidelijk signaal. Waarom de theorie-lessen niet schrappen? Waarom de praktijksessies niet een halfuur verlengen en als introductie tot de les een korte maar wel to-the-point theorie brengen? Theorie die ook werkelijk nuttig en praktisch is voor elke designer? Die vrijgekomen uren kunnen dan beter gespendeerd worden en daarnaast moet theorie dan niet volledig verdwijnen en zijn examens nog steeds een mogelijkheid. In ieder geval, my two cents.

Visualisatietechnieken: 13/20

Nicky heeft een heel erg leuk vak om te geven. De opdrachten zijn ook heel erg leuk, maar ik mis één grote basis: Een technische basis om vanuit te starten. De introductie tot perspectieftekenen en dergelijke waren wel leuk (en noodzakelijk), maar veel te kort. Ik heb het gevoel dat we een beetje te vroeg in de strijd gegooid werden.

Interaction designers zijn géén game-ontwerpers. Tekenen zou voor ons een aanvulling moeten zijn en geen vereiste. Doch ben ik sterk van mening dat visualisatietechnieken echt enkele maanden zich puur moet concentreren op tekentechnieken alleen waarbij een goede mix van (bruikbare) theorie gemixt wordt met stap-voor-stap praktijk. Ik denk dat we daar meer mee zijn dan met de dingen die we de afgelopen maanden kregen.


Fotografie: 14/20

Noodzakelijk vak en Juul doet het zo slecht nog niet. Hij zit uiteindelijk ook al jaren in de sector. Ik hou er ook van hoe het op praktijk gericht is (maar toch met een theoretische basis) en dit is het concept wat in mijn ogen door alle praktische vakken gehanteerd zou moeten worden. Gewoon aan de slag gaan (weliswaar met begeleiding) en zelf zo veel mogelijk bijleren.

Film: 11/20

Goh, ik voel me erg dubbelzinnig bij dit vak. Aan de ene kant wou ik oorspronkelijk TV/film studeren dus voel ik me thuis bij het vak, maar aan de andere kant voel ik me er ook niet opperbest bij. Ik denk dat ik verkeerde verwachtingen had en dat meespeelt en hoe ik het vak ervaar.

Qua lessen vind ik dat we goed bezig zijn met de basis, maar ik blijf een beetje zitten op mijn honger omdat ik graag meer zou doen en meer te weten zou komen, alleen vrees ik dat dit niet zal lukken in de richting CMD. Wie weet biedt TV/film in de toekomst daar wel uitkomst voor.

Rudi geeft relatief goed les en weet ook voldoende over zijn vak, bij Sandy heb ik het gevoel dat ze haar vak wel beheerst maar ik twijfel of ze een geschikt persoon is om voor de klas te staan. Ik heb het gevoel dat ze altijd wel zenuwachtig is of zich in ieder geval niet op haar gemak voelt zodra ze voor ons staat. Ik denk echter wel dat Sandy zeer goed is in wat ze doet.

Communicatie: 13/20

Communicatie is in mijn ogen het meest theoretisch vak binnen het eerste jaar CMD en dat vind ik op een bepaalde hoogte jammer. Communicatie moet (voor alle duidelijkheid) theorie bevatten maar ik mis de link naar ons designers. Het gebeurt wel vaker dat ik na een les aan mezelf vraag wat ik nu in feite opgestoken heb. De lessen usability die we op dit moment krijgen zijn wel erg goed en concreet. Dat is nu in principe iets waar wij als webdesigners wat hebben.

Ik zie communicatie vooral als het vak waar er nog wat uit te halen valt. Ik denk dat men korter op de bal kan spelen, dat men meer de link met ons designers moet leggen, dat men meer ons praktische kennis aanleert, over bijvoorbeeld de sleutel tot efficiënt communiceren met klanten. Praktische wijsheid en vaardigheid die niet volledig uit ons hoofd verdwijnt zoals het merendeel van de examenleerstof die we vorig semester te verwerken kregen.

Ik ben wel tevreden met Silvia als docent. Ze staat ook overtuigd voor de klas en kent haar vak. Alleen zou ik persoonlijk graag een veel mindere theoretische benadering van alles zien, of net dat er focus gelegd wordt op slechts één à twee theorieën maar dat deze ook volledig uitgewerkt en besproken/bediscussieerd worden. Op dit moment heb ik het gevoel dat we er ofwel niet diep genoeg op doorgaan, ofwel dat het gewoon irrelevant is tot het spectrum als designer. Ik ben geen communicatiewetenschapper, maar ik wil wel graag praktisch overweg gaan met communicatie maar op de huidige route voel ik me meer een communicatiewetenschapper als ik in de klas zit dan een efficiënte communicator/designer.


Tools: 15/20

Allereerst, Toon vind ik een uitstekende docent. In de kleine hoeveelheid uren dat we Photoshop aangeleerd kregen wist Toon ons erg veel bij te brengen en was er uitstekende begeleiding via Toledo. Ik durf zelfs gerust te stellen dat Toon het beste de mogelijkheden van Toledo benut. Enig punt van kritiek wat ik heb (en waar waarschijnlijk ook niets aan gedaan kan worden) is het feit dat we veel te weinig uren krijgen. Of in ieder geval te weinig om ons ontwikkelen tot Photoshoppers die verder reiken dan de pure basics. Kort gezegd: Opnieuw iets war berust op zelfstudie.

Geschiedenis en actua van de nieuwe media:



Ondanks dat we slechts enkele lesuren gehad hebben wil ik toch kort en bondig zijn: Ik vind het erg interessant en zeker een aanwinst tot het vakkenpakket.

Beeldanalyse: 13/20

Beeldanalyse sloeg niet zo zeer op het analyseren van beelden die ons ontwerpers zouden moeten helpen tot het bouwen van goede composities en beelden, maar meer op kunstgeschiedenis en dat vind ik erg jammer..

Psychologie & Sociologie: 11/20, 13/20

Aangezien ik van humane wetenschappen kom was dit een beetje een thuismatch. Laten we bij het positieve beginnen.. sociologie. Steven geeft uitstekend les, echt een schitterende docent. Hij was ook één van de weinige docenten die concreet de link met ons ontwerpers durfden leggen en dit al relatief vroeg in de lessen (letterlijk verbanden leggen!). Ik vond zijn lessen trouwens vrij relativerend en gaven een sterk idee hoe wij als ontwerpers moeten inspelen op de maatschappij.

Psychologie is in mijn ogen een ander verhaal. Ik mis absoluut de link met de velden waarin ik me bezig hou. Hoe interessant ik humane wetenschappen ook vind, psychologie vond ik werkelijk verschrikkelijk. Tevens vind ik Hilde geen goede docent. Ik heb een vermoeden dat hetzelfde zich gaat voordoen bij Perceptie, een vak dat Hilde ook geeft. Goh, ik denk ook niet echt dat psychologie een relevant vak is voor ons, of het moet in een andere en meer praktische vorm gegeven worden (ref. sociologie).

Interactieontwikkeling (ICTi):
Ik denk dat dit het vak is waarbij ik eigenlijk volledig van mening veranderd ben. In het begin vond ik het hopeloos, het ging allemaal nogal wat vlug en het werd gewoon niet stap per stap aangepakt. Nu ben ik echter in een fase gekomen waarin ik Processing en Nodebox begrijp en de mogelijkheiden zie. Een hele wereld die opengaat dus en ik ben erg nieuwsgierig of we ook in staat zijn mooie visual outputs te bouwen. Ik hoop in ieder geval dat we er ons nog serieus in gaan verdiepen, want dit zijn programma's die niet echt gemaakt zijn voor zelfstudie en veel tijd/moeite vereisen om prachtige resultaten te krijgen. Strakke en goede begeleiding is dus noodzakelijk.

Designatelier:
Een ramp. Ik vind het nogal erg hoe we eigenlijk het hele jaar toe moeten werken naar een one-button case maar feitelijk totaal geen technologische achtergrond hebben om een concept uit te werken. Ik zie de komende weken, zelfs in al mijn optimisme, de voorgestelde projecten nooit de hoogte halen die ze bedoelden (als ze er überhaupt al komen)..

Filmpjes kijken, leuk, maar ik mis een goede/uitgebreide bespreking achteraf. Goed, er zitten telkens wel filosofische concepten en gedachten in die gelinkt kunnen worden tot ontwerpers, maar ik heb sterk mijn twijfels dat iedereen die op dat moment de ruimte met me deelt die boodschappen ook door heeft..

Kort gezegd: Mist begeleiding, mist inhoud en ik kan in mijn brute eerlijkheid héél erg moeilijk dit vak serieus nemen..

Marketing:
Nathalie is de beste persoon die ik tot nu toe in mijn leven heb zien lesgeven. Ik zie haar echt als een persoon die zo in eender welke directie van een bedrijf kan geraken. Erg enthousiast, beheerst haar vak tot in de puntjes en meer nog, ze weet haar vak concreet tot de realiteit te brengen.

Zij brengt marketing hoe het is, leert ons marketeer te zijn en ik vind haar vak uitermate boeiend. Meer zelfs, ik zou graag als marketeer in de slag gaan in de toekomst. Veel lofzang is hier echt op zijn plek.

Ondanks de erg grote hoeveelheid en erg snel tempo is elke leerstof wel relevant. Misschien zelfs té veel, maar ik ben ook blij dat we het allemaal te zien krijgen. Er zit namelijk veel praktische kennis achter. Efficiënt webdesign enzovoort. Ik ben er erg tevreden over.



____________

Zo, dit was CMD bekeken vanuit mijn persoonlijk standpunt. In ieder geval ben ik licht positief (alhoewel er ook een aantal flaters zijn) en zie ik het potentieel nog steeds. Belangrijk is echter dat CMD nog kan groeien, daar ben ik sterk overtuigd van. In ieder geval sta ik achter de woorden die ik geschreven heb.