donderdag 2 februari 2012

Processing, Nodebox & More

Vandaag alweer een erg drukke dag achter de rug. Op deze, vooral koude, donderdag hadden we vooral ICT en stond een nieuwe taal op het programma. PHP, wat op zich vrij saai maar wel nuttig was. Er zijn veel mogelijkheden tot implementatie en zo goed als noodzakelijk voor case 5 (in de verre toekomst), namelijk het bouwen van een e-shop.

Echter wou ik het vandaag over wat anders hebben, namelijk Processing en Nodebox. Voor de meesten waarschijnlijk een nogal vage benaming, maar eigenlijk komt het neer op twee verschillende programma's. Processing is een programma wat java-applicaties bouwt (in principe een tekenprogramma) en Nodebox is een grafisch programma wat data kan omzetten naar grafische gegevens. Nodebox stelt het ook in staat om relatief simpel motion graphics te bouwen en in enkele lijnen van code miljoenen variaties te bouwen startend vanuit één (samengevoegd) object.

Klinkt saai, niet? Wat denk je echter als je met louter één programmeertaal in staat bent zoiets als het volgende te bouwen?


In het begin was ik eigenlijk een grote tegenstander van het vak ICTi, simpelweg omdat ik de mogelijkheden niet zag en de programma's totaal niet begreep. Nu ben ik tot een fase gekomen waarin er eindelijk logica in te vinden valt, meer zelfs, het is allemaal niet (zo) moeilijk als je het begrijpt. Dan bemerk je ook de mogelijkheden op en besef je dat programmeren niet per definitie saai moet zijn. Abstract? Dat zeker, maar de resultaten? Wauw.

Het is dus zeker een toegevoegde waarde als je je er op toelegt en probeert bij te leren want het kan zeker nog zijn toepassingen hebben in de toekomst. Ik kijk in ieder geval uit naar de toekomstige mogelijkheden.

Recent moesten we als taak een klok bouwen voor Processing. Deze valt te vinden op de volgende link. Indrukwekkend? Misschien niet per se, maar voor een beginner ben ik er best tevreden en trots over. Zeker omdat ik begrijp wat ik neergetypt heb, wat al een grote verandering is ten opzichte van een maand of twee geleden.

Verder wou ik nog wat anders aanhalen. Mijn niveau van (web)design is ondertussen al de hoogte in geschoten (jquery ed) en daarom ben ik waarschijnlijk binnenkort van plan om mijn portfolio from scratch opnieuw op te bouwen om te kijken wat ik beter kan. Zeker een uitdaging omdat mijn huidig portfolio recent (opnieuw) een 16 op 20 kreeg. De docenten zijn dus supertevreden, maar ik wil kijken of ik de lat nog hoger kan leggen. Een uitdaging? Jazeker. Maar aan de andere kant, waarom niet? Ik kan beter en dat wil ik dus ook.

Zo, dat was mijn uitgeschreven hersenspinsel voor vandaag. Tot binnenkort.

Processing: http://processing.org/
Nodebox: http://beta.nodebox.net/
Link huidig portfolio: http://cmdweb.khlim.be/~slenaerts/1112/case1/