zondag 1 april 2012

Reflectie #3 / Maart / Case 1.4

Zo, ondertussen alweer een tijdje geleden dat ik nog een uitgebreide blogpost geplaatst heb. De reden ligt eigenlijk voor de hand. De laatste maanden zijn nogal heftig geweest. School slorpt steeds meer tijd op, zeker als je je opdrachten serieus goed wilt maken.

De tijd tussen case 1.3 en case 1.4 was ontzettend kort, die enkele weken les waren voordat je het wist om en vorige week hadden we enkele dagen om een volledig nieuwe case in elkaar te boksen. Pittig was het allemaal, op z'n zachtst gezegd.

De afgelopen maanden hebben we niet extreem veel bijgeleerd. Buiten de usability bij communicatie (we hebben een bezoek gebracht aan het mediacenter in Leuven) viel het op vlak van theoretische vakken aardig mee. De laatste weken was het vooral creatieve vrijheid en (veel) werken.

Een huisstijlrapport, uitnodigingen ontwerpen (zie enkele blogposts terug), een eindwerk voor film plannen, een matte painting in elkaar steken, logo design, enzovoort enzovoort.

We zijn op dit moment ook druk bezig met ons eindwerk voor designatelier. Om even wat previews te geven:



Het was dus vooral een periode waarin we onze plan moesten trekken en zelf aan de slag moesten gaan om dingen uit te zoeken en in elkaar te steken. In het algemeen vond ik dat wel goed, die vrijheid. 
Nu ik jullie een kort idee gegeven heb van de afgelopen periode is het misschien een geschikt moment om onze case volledig uit de doeken te doen. Onze 4de case stond helemaal in het teken van programmeren. Processing. Vooral visueel programmeren dus. We moesten deze case bouwen samen met nog iemand, een mini-groepswerk dus.

De opdracht was eigenlijk heel simpel. We moesten iets doen rondom de natuur, een organisme. Voor de rest was alles vrij te bepalen. Welke inputs, wat het precies moest doen, etc. Enige wat er in moest zitten was een vorm van interactiviteit.

Wij wilden vooral het contrast aantonen tussen de industriële wereld en de natuurwereld. We hadden dus een applicatie gebouwd die beiden van deze werelden liet zien. Daarnaast moesten we ook een organisme in de applicatie brengen. Dit werd een libel die bestuurbaar is via de muis. Oorspronkelijk wouden we het meer realistisch maken door de libel te laten wegvliegen van de muis, maar dat bracht technische problemen met zich mee, dus dat moesten we helaas schrappen. Wanneer de cursor buiten beeld komt beweegt de libel zelfstandig. 

Als eerste laag heb je de industriële laag. Zodra de libel hierover vliegt, komt de natuurlaag tevoorschijn. We kozen voor een soort van vectoriële stijl om dit uit te werken.

Daar stopt het vanzelfsprekend niet. We wilden ook wat interactiviteit inbouwen. Dit deden we door te kiezen voor random gegenereerde werelden. Technisch pakten we dit aan door een grid-systeem in Processing te bouwen. Telkens bij een druk op de spatiebalk wordt het grid opnieuw ingeladen en worden er willekeurige afbeeldingen gekozen om zich in het grid te voegen. Door een stijl door te trekken en verschillende tiles te bouwen die aan elkaar passen krijg je de indruk dat het één wereld is, maar eigenlijk zijn het gewoon aan elkaar geplakte vakjes. 

Dat is in kort ons project uitgelegd. Eigenlijk hebben we vrij veel weten klaar te spelen in die maandag tot vrijdag, wat een extreem korte periode was om een case in elkaar te steken. Je had nauwelijks tijd om terug te blikken of je nu eigenlijk goed bezig was of niet. Gelukkig hadden we sterke begeleiding van de docenten die technische problemen kwamen oplossen als je ze tegenkwam.

Doorheen de case wisten we eigenlijk altijd vrij vlug evolutie te maken. Jammer was er (alweer) tijdgebrek. Oorspronkelijk wou ik nog particles inbouwen (kleine vogeltjes, blaadjes) in de natuurlaag. Er waren nog een tweetal kleine bugs die niet te fixen vielen, maar overigens was ik aardig tevreden.

Dit was ook de eerste case waarin je eigenlijk verplicht en intensief moest programmeren en dat werd tijd. Terwijl we voorheen gewoon code overtypen en hoopten we dat we het begrepen, was je nu wel verplicht code te begrijpen omdat je ze ook zelf in elkaar moest steken. Ik heb aardig wat opgestoken. Zoals hoe simpel het is bijvoorbeeld om een grid-systeem te bouwen (2 for-loops) of waar ArrayLists nu écht voor dienen.

Nu hebben we twee weken paasvakantie. Ik ga hard werken aan een nieuw portfolio. De ontwikkeling hiervan gaan jullie kunnen volgen in deze blog, die ik waarschijnlijk meeneem naar de nieuwe site. Ach, extra info volgt de komende dagen wel!

Prettige vakantie.