dinsdag 24 april 2012

Creative Drive In (Luik 24.04.12)


Het wordt niet bepaald een makkelijke klus om de afgelopen uren te beschrijven. Het wordt zelfs moeilijker om te beschrijven hoeveel ik heb bijgeleerd in enkele uren. Het deed op z'n minst erg deugd om te ontdekken hoe de creatieve sector in het echt te werk gaat, het was de ideale gelegenheid om te netwerken en het was op bepaalde momenten moeilijk om met beide voetjes op de grond te blijven, zelfs voor zo'n rationalist als mij. Het was ook erg indrukwekkend om op zo'n jonge leeftijd aan zoiets deel te mogen nemen. Ik geloof dat we in totaal met zo'n 60-tal mensen waren.

Dit werd trouwens gegeven in een pracht-locatie, een oude loods in Herstal die helemaal opgemaakt was. Door de drietalige hostessen die je begeleiden had dit een ontzettend professionele indruk. Kudos naar de mensen van de organisatie.

In ieder geval ben ik nu wel tot het besef gekomen dat dit serieus is. Nog wel een beetje een playground waar ik veel zal kunnen bijleren en ik vast een aantal nuttige en praktische dingen zal bijleren, maar aan de andere kant is het dé kans om mezelf te profileren binnen de Euregio en om daarnaast te netwerken. Nog prachtiger is dat dit allemaal kan op mijn (ontzettend jonge) leeftijd. Ik denk dat weinige 18-jarigen de kans hebben om al professioneel in het werkveld te staan en contacten te leggen met andere mensen binnen de sector. Stopt het daar? Neen, dit is niet kleinschalig maar internationaal. Creative Drive heeft 10 organisaties/steden die steun bieden, waaronder Genk. 

Waarvoor diende dit event dan? Wel, eigenlijk kan het samengevat worden in één zin: "Creativiteit als economische hefboom en versterker in de Euregio Maas-Rijn". Euregio?


Dit bedoel ik met internationaal. Helaas valt mijn talenknobbel dik tegen, maar met Engels kom je al vrij ver en vandaag werd er simultaan vertaalt door tolken, dus dat was schitterend. 

Er zijn vandaag een heel aantal interessante dingen besproken. Vooral het belang van onze regio, buiten onze grenzen heen, onze economische kracht en het belang van de creatieve sector mag niet onderschat worden. Een heel aantal aspecten die ik heb gezien in de les (vooral op vlak van marketing) kon ik vandaag toetsen aan de realiteit en het is leuk om bepaalde dingen zien terug te komen.

De sprekers en het panel op het einde was op uiterst boeiend. 

Het eerste wat besproken werd was het Creative Drive project op zich, wat economische terugwerking biedt binnen de regio. Het kwam er op neer dat de mensen die in het project stappen, in hen wordt geld gestopt wat daarna weer terugkomt in de sector. Daarom dat er een kans bestaat dat ik na dit project in een bedrijf terecht zou kunnen komen. Interessante optie, maar dat wil dan wel zeggen dat ik mijn studies moet achterlaten en dat is in zekere mate risicovol. Maar vanzelfsprekend is het vooral afwachten wat komen zal. In ieder geval heb ik me geprofileerd en is de ervaring van dit project prachtig om te lezen voor potentiële werkgevers. Neen, mijn CV zal zeker niet klagen en de kennis en ervaring die ik opdoe maakt het volledig waard dat ik een stuk van de vakantie mis en dat de examens nogal pittig zullen worden. Echter, de voordelen wat ik in de plaats krijg is een lifetime opportunity. 

Hierna kregen we een uiteenzetting van Roy van Dalm, een Nederlander die een erg boeiend concept had over slimme steden en zijn zogenaamde triple-A regio. De A's staan voor authentiek (onze eigen identiteit), activerend (buiten kunstenaars en ontwerpers moeten vooral burgers aangesproken worden en ook zij moeten actief deelnemen) en All inclusive (niemand mag uitgesloten worden).

Het algemene thema, wat maakt een regio creatief en innovatief sloeg ontzettend goed aan bij mijn studies en (vanzelfsprekend) het thema van vandaag.

Erg belangrijk is het volgende: Het gaat niet zo zeer om creativiteit an sich, maar vooral over creatief doen. Er moet vooral gedaan worden aan productieve creativiteit, niet zo zeer aan creativiteit vanuit consumentisme. Creativiteit mag geen industrieel proces vormen. Daarnaast het belang van de burgers: Burgers moeten mee betrokken worden binnen de artistieke sector. Er moet een actieve rol komen. 

Leuke anekdote: Er bestaat het zogenaamde Arkki (in Helsinki als ik correct ben) wat een architectuurschool is voor kinderen. Nog cooler? Bepaalde gebouwen worden ook letterlijk ontworpen door kinderen en gebouwd. Is eens wat anders dan voetbal als hobby. Dit soort creatieve initiatieven moeten hun weg ook vinden naar België. 

De volgende spreker was professor Ariane Berthoin Antal over artistieke interventies en hun bron van meerwaarde op de werkvloer. Sprak me persoonlijk minder aan, maar was zeker ook niet saai. 

Daarna een vrij verrassende en zeer interessante bespreking over de groei van de audiovisuele sector in Wallonië door Philippe Reynaert, wat blijkbaar een bekend iemand moet zijn in Wallonië. Het is mooi hoe men streeft naar het idee dat de oude staalindustrie deels omgevormd zou kunnen worden naar de creatieve industrie. Des te interessanter is het feit hoe zeer Vlamingen het belang van de Waalse audiovisuele sector onderschat en hoe groots die is buiten ons land. Opnieuw, erg boeiend. Ook hun financieel plan is heel erg aantrekkelijk en het ziet er naar uit dat de sector nog veel zal groeien de komende jaren. Geef zelf toe, ongeveer 300 bedrijven binnen Wallonië zitten in de audiovisuele business. Dat zijn zeker geen cijfers die men zomaar moet wegredeneren. 

Men stopte bij een panel bestaande uit zeven personen als ik correct ben. Een aantal interessante dingen passeerden de revenu. Een architect besprak zijn bedrijf (creativiteit binnen een ruimte), hoe men bijvoorbeeld zowel jongeren als ouderen wil doen 'moven' door het plaatsen van een ruimte. Een ander erg interessant concept was het concept van kunst laten financieren door kunst. Het concreet voorbeeld hierbij waren parkeermeters in Luik waar men door het instoppen van geld een vlam tevoorschijn kwam. Het geld wat men daarvan ophaalde werd gebruikt om kunstwerken aan te kopen van jonge kunstenaars in de streek. One cycle, en het geld blijft stromen binnen de creatieve sector. Superboeiend concept. 

De drie overige mensen die samen met mij een team zullen vormen lijken me trouwens erg interessante mensen. Begin mei starten we, na drie maanden zijn we rond en op het laatste is er nog een gelijkaardig event voor de officiële voorstelling van wat we precies in elkaar gestoken hebben.

Om te eindigen met het belangrijkste wat er gezegd werd: Creativiteit is er, het is enkel nog een kwestie van methodiek binnen onze regio. 

More to come, ik ga het hele proces zo goed mogelijk in kaart proberen te brengen en erover te bloggen. Tot binnenkort!