zaterdag 21 april 2012

SWOT-analyse en T-shirt design

Het is al een tijdje dat ik een SWOT-analyse wou doen, maar het is er nooit echt van gekomen. Nu we langzaam het einde van het schooljaar beginnen te naderen is het misschien toch een geschikt moment om te kijken waar ik precies sta na een jaar interaction design.

sterktes: Ik geloof dat ik ondertussen een hele reeks skills verzameld heb en dat deze de komende jaren enkel zullen uitbreiden. Ik heb het gevoel dat ik weet waar ik mee bezig ben en dat ik "in touch" ben met de richting. Ik voel me er thuis, ik ben leergierig en ik heb het gevoel dat ik er zal geraken. De motivatie is er, de kennis begint er ook te komen.


zwaktes: Ik ben niet de sterkste in de technische kant (programmeren). Ik kan er zeker wel mijn plan in trekken, maar het is ook iets wat helemaal de mist in kan gaan, alhoewel dat tot nu toe best is meegevallen. Het is het vooral het creatieve aspect wat voor mij een pluspunt is. Een degelijke en uitgebreide uitwerking (ik denk aan case 1.3) wilt soms wel eens wil tegenvallen. Ik denk dat het perfectionisme in mij ook een zwakte kan vormen en dat ik te kritisch voor me kan zijn.


kansen: De grote kans op dit moment is het Creative Drive project, waar ik binnenkort uitvoerig ga over proberen te bloggen. Er zit hier zoveel potentieel in. Een andere kans is het grafisch werk wat ik zou kunnen doen binnen de holebi-jongerenorganisatie Inderdaad (http://www.inderdaad.be). Allemaal concrete 'experiences on the workfield', dingen die mooi op mijn CV kunnen staan, dingen die me oefenen in concrete opdrachten voor de buitenwereld.


bedreigingen: Het meest beangstigend vind ik het financiële aspect. Zowel binnenkort op korte als lange termijn. Dan denk ik aan, zal ik later voldoende verdienen als ontwerper? Zal ik aangenomen worden? Is er behoefte aan een creatieve sector? Bereik ik wat ik allemaal wil behalen? Maar dat is dan vooral toekomstig-gericht denken. Ook het Creative Drive kan indirect een bedreiging vormen, maar dan voor mijn studies. Wat moet ik doen als ik werk aangeboden zou krijgen op het einde van de rit? Stof die me allemaal tot denken zet. Indien er de kans bestaat, zou ik graag blijven studeren, zelfs nog na CMD.

Tot zover een korte SWOT die redelijk de nagel op de kop slaat denk ik, terug naar een recente opdracht. Komende maandagavond moeten we een T-shirt onwerp inleveren die gedragen zou kunnen worden op de opendeurdag. Concreet heb ik het volgende ervan gemaakt:


Persoonlijk vond ik het moeilijk, omdat we heel erg vrij gelaten werden maar we moesten wel CMD integreren in het ontwerp. Het idee is dat je ontwerp min of meer uitstraalt wat interaction design is. Ik denk dat ik daarin geslaagd ben. Het ziet er best professioneel uit, maar er zit ook een goede dosis fun-factor in. Het design is een beetje abstract en kubistisch. Ik heb gekozen om het zwart-wit te houden in kwestie design omdat het in mijn ogen een serieuzere indruk geeft. Misschien ligt de nadruk net iets té op technologie (het oogt misschien wat te industrieel), maar over het algemeen is het beter uitgedraait dan dat ik dacht. 

Komende maandag krijgen we nog feedback, in ben benieuwd naar de mening van mijn docent. 

Als allerlaatste heb ik ook nog de pagina competenties op mijn portfolio uitgebreid. We hebben recent feedback gekregen en voor het einde van het schooljaar zullen die aanpassingen ook nog doorgevoerd worden.   Drie nieuwe competenties zullen nu ook te vinden vallen bij de tags.

Prettig weekend.