donderdag 3 mei 2012

Dag #1 Creative Drive

Gisteren geschreven, ik plaats het toch nog graag even online. Deze avond of morgen zal er een klein verslagje volgen van dag twee. Tevens vallen we te vinden op deze link.

Bij het schrijven van deze blog zit ik nu in bed voor m’n PC in het kale appartement dat we ter onze beschikking gekregen hebben, maar de komende weken wordt dat nog wel opgelost en opgefleurd. We zijn net middernacht gepasseerd en morgen zal ongetwijfeld een lange en moeizame dag worden. Helaas zit ik zonder Wifi, dus staat dit voorlopig in een word-documentje tot ik het online kan zetten. Ik ben er min of meer aan uit dat ik het hele Creative Drive project een beetje stap voor stap wil bijhouden (editje: Wordt ook sowieso gedaan nu, zie onze Tumblr: creativedriveheerlen), in de eerste plaats voor mezelf om ontwikkelingen bij te houden, aan de andere kant voor jullie zodat jullie een idee hebben waar ik precies mee bezig ben. Vandaag voelde aan alsof ik in een andere wereld terecht gekomen ben.

Er wordt continu gesproken in zowel Engels, Frans, Duits en Nederlands en het is nogal een ervaring om daar je plan in te leren trekken. Interessant genoeg is wel: Hoe je het ook draait of keert,  we zijn allemaal in staat om elkaar te begrijpen. Gebaren en gezichtsuitdrukkingen doen al erg veel en zo’n dag als vandaag doet je beseffen dat communicatie lang niet allemaal draait om (spreek)taal.

Vandaag had ik de eer de andere Creative Drive teams te ontmoeten. In totaal waren we met zo’n 20-tal man geloof ik. Een team uit Luik, een team uit Aachen, een ander team uit Heerlen en dan natuurlijk ons team. Het is heel erg leuk om mensen te leren kennen die uit allemaal verschillende sectoren komen maar toch in zekere mate betrokken zijn met de creatieve industrie. Het is ook weer boeiend dat ik de jongste ben en zo een hele hoop ‘experience’ kan opdoen.

De kennismaking werd bevorderd door een spelletje urban golf, wat er in principe op neerkomt dat je golf gaat spelen in het midden van de stad met de hoop dat je geen auto’s raakt en de starende mensen weet te negeren. Geloof het of niet, maar dat schept conversatie en in zekere mate een band met elkaar. Je leert elkaar ook vrij snel zo kennen. (edit: 
http://www.iba-open.nl/nieuws/creatievelingen-uit-de-euregio-bedenken-oplossingen-voor-heerlen)
Daarna hebben we nog een heerlijk avondmaal gehad en het hoogtepunt van de avond was toch wel de twee films die we voorgeschoteld kregen over de Arabische Lente en de rol van sociale media, zoals ik jullie op dit moment betrek in mijn leven. Puur door dit te lezen, scheppen jullie een beeld van mij of interpreteren jullie in ieder geval een klein stukje van mijn leven. (edit: 
http://www.limburger.nl/article/20120501/REGIONIEUWS05/120509961/1008)

De rol van de sociale media valt niet te onderschatten. Het is nauwelijks onder woorden te brengen het machtig het collectief van mensen is wanneer ze in staat zijn om op grote schaal met elkaar te communiceren. Zeker als de media binnen je eigen land gecensureerd wordt heeft het internet vrij spel. In seconden heb je beelden of informatie doorgespeeld en door netwerken zoals Twitter (met zijn befaamde hashtags) ben je enorm snel up to date in de wereld maar dan vooral over de informatie waar jij op de hoogte van wil zijn. Twitter is op dit moment zelfs hét medium om actueel, zelfs realtime, op de hoogte te blijven.

Het is mooi hoe dit medium in staat geweest is om via de Arabische Lente een omwenteling teweeg te brengen in de landen waar het allemaal minder goed gaat dan de onze.

Het is moeilijk om vandaag onder woorden te brengen, want zoals ik al zei, de sfeer is in zekere mate uniek. Iedereen en alles is heel erg losjes, je spreekt elkaar zonder veel moeite aan en je voelt gewoon letterlijk die drive die in de lucht hangt.

Vandaag was de kick-off, morgen gaan we samenzitten met de opdrachtgeven en hebben we onze eerste werkdag. I’m curious!