donderdag 3 mei 2012

Dag #2 Creative Drive

Vandaag was de allereerste werkdag. Allereerst kregen we onze opdracht toegespeeld door de instantie waar we de komende maanden mee gaan samenwerken: Rijckheyt. Rijckheyt is het centrum voor regionale geschiedenis gelegen te Heerlen. Onze opdracht? De grote schat aan informatie die de archieven van Rijckheyt heeft (9 km) beter zichtbaar en leefbaar te maken onder het grote publiek. Een beetje de archieven naar de stad toe brengen. De aanpak kan vrij breed gaan, maar het komt er op neer dat er een soort 'experience' moet opgebouwd worden om die informatie boeiend te maken voor het publiek. De opdracht is erg breed en dus kunnen we genieten van erg veel vrijheid. Het is de komende weken dat het allemaal vorm zal krijgen en dat we tot een sterk concept zullen komen.

Deze dag stond vooral in het teken van een plan uitwerken hoe we dit project reality kunnen maken en waar de sterktes en de zwaktes liggen. Eerste stappen nu zijn research om ons te plaatsen binnen de cloud van de grote hoeveelheid informatie die we verkregen hebben. Nadat we grip hebben, kunnen we interessante ijkpunten selecteren en kijken waar dat ons brengt. Gesprekken met Rijckheyt komen ook op het programma te staan en het is ook een uitstekend plan om te kijken wat er allemaal leeft in de stad.

Heerlen heeft aardig wat charmes en er zit best wat potentieel in de project. Ik ben benieuwd hoe het allemaal zal evolueren. Trouwens, Heerlen heeft heel wat in common met Genk: Ook een mijnverleden. Kan nog wat leuke mogelijkheden bieden.