woensdag 9 mei 2012

Benetton en marketing


Hieronder de korte paper die ik geschreven heb:

sven_lenaerts
cmd1_marketing

_benetton

Benetton heeft me altijd wel in zekere mate weten te interesseren. Hun campagnes zijn best sterk en ik vroeg me regelmatig af wat er precies achter zat, of het verder ging dan puur choqueren om zo aandacht te vestigen op hun merk.

De research rondom hun campagnes is best interessant. Benetton draait niet per se om choqueren. Het bedrijf heeft namelijk zelf een simpele statement: ‘There are no shocking pictures, only shocking reality’, ze willen aan de hand van hun campagnes bepaalde problematieken op de wereld in kaart brengen.

Het bedrijf wil zo rechtstreeks aantonen waar ze precies voor staan. Je koopt niet enkel het product, maar tevens het liberale gedachtengoed achter het product en dat is op zich best interessant.

Benetton wil via zijn campagnes één beeld scheppen waar het bedrijf voor staat en dat komt heel nadrukkelijk terug in hun campagnes. Ongeacht geslacht, ras, leeftijd, het heeft geen belang, hun campagnes willen geen onderscheid maken, enkel realiteit in kaart brengen.

Indirect koppelt dat dus zo een betekenis aan hun producten. Benetton speelt in de gevoelens van de consument. Door Benetton te kopen, krijgt men de indruk dat men dat liberale gedachtengoed steunt en zo zelf uitstraalt wat Benetton wenst uit te stralen.

Echter is het niet puur marketing-gericht. Het is geen lege doos die Benetton uitdraagt, ze zijn er wel degelijk mee bezig. In mijn presentatie heb ik het vooral over de unhate-campagne die zeker succesvol genoemd mag worden (haalde meermaals de wereldpers, hoewel het vooral op de controversiële manier was).

Hun website bewijst dat het een campagne met inhoud is en dat er dus ook projecten georganiseerd worden. Het wordt zo moeilijker om Benetton puur als een bedrijf an sich te zien, het lijkt namelijk steeds meer te evolueren naar een instantie met het commercieel aspect wat niet zo nadrukkelijk aanwezig is zoals bij andere bedrijven (‘goed verstopt’).

Ik denk dat Benetton een voorbeeld  is hoe alle bedrijven zich moeten gaan profileren in de nabije toekomst. Namelijk een bedrijf mét inhoud, een bedrijf dat ook werkelijk iets uitstraalt en zijn campagnes inhoud geeft. Not just commercial.



Ik vind dat Benetton in zekere mate een heel erg interessant voorbeeld kan vormen voor vele bedrijven. Hun methode van marketing en het uitwerken van campagnes is heel erg boeiend. Ook hun imago/huisstijl zijn leuke inspiratiebronnen die ik ongetwijfeld in mijn achterhoofd hou voor de projecten die op het programma staan deze zomer.