zaterdag 12 mei 2012

Partywebsite, kick-off case 1.5!

We beginnen langzaam af te tellen, de vakantie begint in de buurt te komen. Helaas wegen de laatste loodjes het zwaarst. De lessen zijn gedaan, maar daar tegenover staat een intensieve case van drie weken (waarbij intensief een understatement is) om daarna (zonder blok voor de duidelijkheid) nog een dikke twee weken examens klaar te maken. En dan? Vakantie? Dacht van niet, Creative Drive loopt dan nog volop voort en daarnaast heb ik zelf nog wat plannen.

Recent hebben we een lessenblok ICT afgerond. PHP en MySQL kwamen uitgebreid aan bod ter voorbereiding op onze E-shop (case 1.5). Om ons min of meer klaar te stomen voor de case kregen we nog een laatste ICT-opdracht om onze kennis in de praktijk om te zetten: Een party-planner.

Het was nogal een uitdaging, eigenlijk. Zeker voor iemand zoals ik die zich veel liever focust op het ontwerp dan op de functionaliteit. Ik heb de afgelopen dagen meermaals gevloekt op PHP. Op zich is het wel een heel erg handige taal (en programmeert ook best leuk) maar als je een fout maakt kan je snel vast zitten. Zeker wanneer je niet weet waaraan de fout ligt en je letterlijk uren kan zoeken op kleine en belachelijke fouten.

Maar, super dat we deze taak gekregen hebben. Ondanks dat ik niet alles afgewerkt kreeg zoals ik het wou, ondanks dat mijn code een puinhoop is, is het uitstekend dat we op deze manier voorbereid werden voor de aanstormende case. In principe heb je nu al heel erg veel code en is het een kwestie van wat aanpassingen doorvoeren.

Onze nieuwe case linkt zich niet enkel tot ICT. Andere vakken zoals film, fotografie, grafische, communicatie en marketing eisen ook elk hun plekje op waardoor het plotseling veel meer werkt wordt dan dat ik oorspronkelijk ingeschat had (concurrentie-analyse, SWOT-analyse, persona opstellen, pixelart maken, ...). Werk daarbij twee dagen in de week en je komt al vlug tot de conclusie dat het allemaal erg nipt gaat worden.

Planning is wel opgesteld, dus nu deze zo goed mogelijk proberen te volgen om te vermijden dat ik in de problemen ga komen. 

Wel ben ik best gemotiveerd en wil ik er iets heel erg leuks van maken. Onze klant (Amulias) is super enthousiast en wilt tijd vrij maken en dat helpt al heel wat.

Een kleine opdoffer zijn nog een aantal eindwerken tussendoor die ook af moeten geraken. Het is dus allemaal aardig druk en hectisch, maar liever dit dan dat ik stil zit. De vakantie gaat des te meer deugd doen.

In de stijl van case 1.2 ga ik proberen dagelijks wat te bloggen en verslag uit te brengen zodat jullie een beetje de evolutie van de E-shop kunnen volgen.

De E-shop wordt ontwikkeld voor Amulias, een juffrouw die zelf juwelen maakt. Ze heeft een heel erg leuke stijl in gedachten en dit gaat best leuk worden. Maar, laat ik nog niet te veel verklappen. Binnenkort lezen jullie meer!