maandag 14 mei 2012

Case 1.5 #2 - Storytelling

Voor men werkelijk aan E-shop design begint is het belangrijk in je hoofd een idee te hebben voor wie je ontwerpt, voor welke producten je ontwerpt en welke boodschap belangrijk is in het hele verhaal van e-commerce. Een soort verhaal dat je voor ogen hebt.

Je moet op dezelfde lijn zitten als je klant, maar nog steeds de artiest en marketeer in je naar boven laten komen om van dit hele plaatje een succesverhaal te maken. Net daarom is het belangrijk om point blanc een A4'tje neer te pennen van de aspecten die de komende drie weken belangrijk zijn, iets waar ik vandaag mee bezig ben geweest.

Vrijdag was er een briefing met de klant. Er werd gepeild naar het type van klanten van Amulias, zijn 'leefwereld' en het concept wat Audrey nu zelf voor ogen had. Een aantal sleutelwoorden worden opgeschreven, een idee begint zich te vormen.

Waardoor kunnen we ons onderscheiden van potentiƫle concurrenten? Wat is de key-essentie van dit verhaal? Welke stijl is the-way-to-go?

"Iets met een serieuze hoek af"

Meer noteren, meer op dezelfde golflengte komen. Valt daar het woord retro?

Welke missie? Welke producten? SWOT? OVP? USP?

Unieke retro juwelen.

Goedkoop.

Na zo'n gesprek schrijf je een heel plan op. De eerste schetsen voor designs komen er. Ideetjes worden op papier gezet. Het concept begint vorm te krijgen. Je wordt overtuigd door je idee en je vindt het in zekere mate spannend om het in realiteit om te zetten. Nu de klant volledig mee krijgen in je verhaal en dit kan iets ontzettends mooi worden.Je komt tot de conclusie wat de kracht van Amulias is. Wat problematisch kan zijn. Waardoor het zich onderscheidt. Wat er beter kan.

Vandaag was vooral verkennen, de eerste schetsen/woorden op papier krijgen. Ik begin serieus zin te krijgen in de case, eerste designs beginnen er op papier leuk uit te zien. Het onderscheidend karakter begint zich al te vormen.