woensdag 28 september 2011

Behind bars: All done


Eindelijk klaar. Ik heb ontzettend veel tijd in deze opdracht gestoken en eigenlijk ben ik ook tevreden met het resultaat. Naast enkele kleine foutjes denk ik wel dat ik mijn doel bereikt heb.

Het is leuk om te zien hoe deze taak een evolutie doorgemaakt heeft. Van het eerste concept, tot het vijfde concept, tot de schetsen, tot de uitwerking, tot het animeren. Allemaal stapjes die op zich zo klein lijken, maar stuk voor stuk tijdrovend zijn.

Alsof dat nog niet genoeg was, bleek eergisteren m'n .psd file corrupt. Op zo'n moment vloek je wel, want ik denk dat ik ongeveer 4 uur kwijtgespeeld ben om een deel opnieuw te maken. Een recovery van die corrupte file bleek niet te lukken, want ik kreeg vreemde strepen over m'n afbeelding.

Gelukkig, eind goed, al goed. Was een leuke taak om het schooljaar mee te beginnen en ondertussen rollen de andere taken al binnen. Sommigen al meer vanzelfsprekend en simpel dan de anderen, maar voorlopig is het nog allemaal haalbaar.

De theoretische vakken heb ik tot nu toe licht onderschat. Vooral marketing heeft een vrij snel en serieus tempo (we gaan vrij vlug door powerpoint slides, maar al die slides zijn ook leerstof). Je zou denken, dat zijn vakken wat logisch in elkaar zitten. Is het zeker ook, maar het aantal termen en schema's is om achterover te vallen en waar je dus echt op zal moeten gaan blokken. Je kent het, of je kent het niet.

Hetzelfde gevoel heb ik over communicatie, maar daar hebben we nog te weinig lessen van gehad om een oordeel over te vellen.

Ik kan het me al voorstellen. Wat is dan nu precies het nut van pixel art binnen grafisch vormgeven? Ik denk dat het ons vooral met perspectief heeft leren werken, ons een precieze stijl heeft doen aanleren en vooral laten zien dat je je werk moet plannen en met kritiek moet overweg kunnen. Ook leer je geduld uitoefenen. Veel geduld, want pixels zijn echt de absolute basis. Het is grappig als je weet hoeveel uren werk in zo'n afbeelding steken. Tot zo ver 'Behind bars'. Hopelijk lezen jullie binnenkort goede feedback.