woensdag 30 november 2011

Games & development

Net voordat mijn keuze gemaakt was en ik in CMD terecht kwam, heb ik lang getwijfeld tussen enerzijds film, maar aan de andere kant ook game. Deze richting is nieuw sinds dit jaar en focust zich vooral op game art design (als ik het goed heb). Uiteindelijk maar goed ook dat ik daar niet voor gekozen heb, want qua tekenen ben ik nogal een kleine ramp.

Daarnaast is dit het eerste jaar dat game als richting hier georganiseerd wordt en dat voel je soms aan (zeker toen we onze eerste case hadden) dat niet alles goed voorbereid is. Ik ben eerlijk gezegd benieuwd waar ze binnen 4 jaar staan en of het merendeel ook werk zal vinden in de game sector. Ik ben nogal sceptisch en kritisch, maar ik denk dat dat een terechte vraagstelling is. Exact hetzelfde was bij CMD ook het verhaal denk ik. Een richting moet evolueren, het diploma moet bekend geraken. Vanzelfsprekend heeft (bij wijze van voorbeeld) de 5de lichting studenten méér kennis en voorbereiding plus kans op werk dan de eerste lichting.

Nu krijgen we binnen designatelier toch een game-design tool aangeleerd (alhoewel het ook perfect gebruikt kan worden voor interactieve doeleinden) en ik vind het best interessant. Om specifieker te zijn: Unity.


Unity is ongelooflijk krachtig en voor we er mee aan de slag konden kende ik het vooral van browser games die 3D ondersteunen. Dit is nu net het prachtige. Unity kan designen voor zowel browsers, PC stand-alone en zelfs consoles zoals de PS3. Voor mensen die een Unity eens willen uitproberen, check deze link.


Nu zijn we vooral bezig met de basics (Wat is een gameobject, hoe zit het met compounds, ...) maar ik ben van plan mijn kennis zelf wat uit te breiden aangezien er een heel uitgebreide gratis online cursus te vinden is van A tot Z. Eerst de basics, dan een 2D game en dan uiteindelijk 3D.

Qua 2D software zat het al snor want ik heb al kunnen werken met RPG VX (Ik heb hier zelfs een aantal game concepten op papier staan) en daar zat ook wat basic (Ruby) scripting in. Nu met Unity sta ik voor twee uitdagingen: Aan de ene kant fatsoenlijk scripting aanleren, wat een pain in the ass gaat zijn. Aan de andere kant leren modellen (studenten kunnen gratis het 3D programma Maya downloaden). Allemaal aspecten die moeilijk zijn en buiten de schooluren traag zijn om te leren, zeker omdat ik gewoon tijd te kort kom voor alles wat ik wil doen. Een voordeel, je verveelt je niet.


Recent hadden een klasgenoot en ik nog de ambitie om een (3D multiplayer-type) game te bouwen en ik ben zeker van plan daar verder aan te werken. Dat wordt dus mijn 'main' project op dit moment, alhoewel ik van plan ben een 2D game naast dat uit te werken. Qua concept laat ik het allemaal nog even in het midden, daar dienen toekomstige blogs voor, waarin ik mijn vooruitgang wat ga proberen te schetsen.

(Voorbeeld wat mogelijk is met RPG VX)



Uiteindelijk is het een hele nieuwe wereld die voor me opengaat en ondanks de complexiteit is het ontzettend boeiend. Ik ben best blij dat ik het eerder kan zien als een vorm van hobby naast interaction design, want interaction is in mijn ogen boeiender. 

More to come!