zondag 6 november 2011

Reflectie periode #1

Einde van de vakantie, dus misschien is het een goed moment om even terug te blikken op de voorbije maanden. De keuze voor Mad-Fac bleek een geslaagde keuze. Het is zeker een richting waar het niveau wel hoog ligt. Het is en blijft een academische opleiding en dat laat zich merken, maar daar ben ik ook tevreden over.
De afgelopen weken lag het tempo wel moordend. Uiteindelijk hebben we erg veel bijgeleerd op een extreem korte tijd en het ziet er naar uit dat dit tempo niet zal vertragen. De afwisseling tussen de vakken is best leuk, het is allemaal erg verschillend en we proeven van alle disciplines een beetje. 
Misschien is het nog wat vroeg om een favoriet vak aan te duiden, maar marketing vind ik erg interessant. Het gaat veel dieper dan dat ik dacht en de theorie er achter is erg interessant. Nadeel: Waarschijnlijk het zwaarste vak van alle vakken die we voorlopig gehad hebben. Op één les vliegen we erdoor (wat ook begrijpelijk is als je het pakketje leerstof bekijkt) en de theorie die achterblijft is erg veel. Desondanks lijkt het me geweldig om in de toekomst iets met marketing te doen. Zodra we uit modules kunnen kiezen denk ik dat ik zeker iets van marketing erbij neem.
Natuurlijk hebben we ook al het één en ander opdrachten moeten afwerken de afgelopen tijd. De nadruk lag vooral op grafische vormgeving (webdesign) en ICT (ook webdesign). The basics van HTML en CSS zijn binnen, maar ik moet eerlijk zijn dat ik er moeite mee gehad heb met het tempo wat niet meer begrijpelijk is als je van nul begint in tegenstelling tot veel klasgenoten. Eind goed, al goed.
Het hoogtepunt was de eerste case. Een website uitwerken vanaf nul was een zeer boeiende ervaring en ik denk wel dat ik in mijn opslag geslaagd ben. Relatief simpel, maar less is more en ik denk dat het cleane van mijn design net ervoor zorgt dat het allemaal mooi en ordelijk oogt. 
Het dieptepunt van de afgelopen weken vond ik toch wel grafisch ontwerp. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het me niet erg ligt. Photoshop is niet echt mijn ding. Ik moet er meer mee leren spelen want ik moet eerlijk toegeven dat ik er niet bijster veel van ken of kan. Ontwerpen is echt leuk, maar ik mis de technische vaardigheden en die moet ik bijschaven. Ook het verplichte schetsboek vind ik niet echt geweldig om mee te werken. Ik ben meer iemand die schrijft en vrij vlug ruw schetst en voor mij volstaat dat. Voor klanten in de toekomst, helaas niet.
Qua resultaten zit ik op dit moment ook erg goed. De punten van onze case laten nog op zich wachten, maar daar zullen we spoedig ook wel wat over horen. Ik hoop dat ik de toekomstige quoteringen mooi kan toevoegen aan het rijtje van de huidige, maar dat is enkel afwachten. Op een bepaald moment zal je je toch serieus vergissen in iets en op de grond gaan. Er zijn vast nog pittige opdrachten die ons tegemoet gaan komen. 
Volgende periode staan ons enkele nieuwe vakken te wachten, zoals fotografie. Lijkt me best leuk, maar we zullen wel zien. Misschien nog het belangrijkste antwoord: Zie ik me later in deze sector werken? Ja, en daar mee is er al een goed begin en de motivatie om harder te werken, om een betere ontwerper te worden. Uiteindelijk zijn we slechts pas begonnen, maar de kans zit vrij goed om het allemaal goed te doen aflopen na vier jaar.