vrijdag 2 december 2011

Apocalyps #2

Ondertussen al een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb over deze opdracht voor visualiseringstechnieken. De bedoeling is nog steeds hetzelfde: een futuristische attractie, het concept wat ik had is nog steeds ongewijzigd: een steampunk/apocalyptische trein.

Nu we al enkele weken verder zitten sta ik al wat verder in het design-proces. Mijn moodboard is ondertussen al lang samengesteld en de eerste sketches waren ook al lang afgewerkt. Alhoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik serieus heb zitten vloeken omdat ik toch regelmatig van vorm en opbouw veranderd ben.

Daarnaast was er het leren werken met grey-markers (wat je nauwelijks kan zien op deze tekening, buiten de schaduwen) en het tekenen vanuit een perspectief waarin je attractie op z'n best naar voren komt. Zij-aanzicht tekeningen gingen best OK, maar het perspectieftekenen ging regelmatig toch serieus de mist in.  

Nu zit het min of meer snor met het perspectief (3-kwart, zoals je onder zal kunnen zien) en nu is het een kwestie van een schets op A4 met grey-markers en met zo weinig mogelijk hulplijnen (lang leve het potlood) tekenen en volgende week inleveren. Qua schetsen blijf ik een kleine ramp, maar het is vooral je gedachten kunnen visualiseren (voor anderen), iets wat zelfs met de meest simpele tekeningen kan lukken. Op dat vlak is dit dan toch 'nuttig', ondanks dat mijn schetsen tekentechnisch waarschijnlijk om te huilen zijn.

Als het uiteindelijk resultaat toonbaar is, zal ik het ook onder de scanner gooien. Daarnaast krijgt deze opdracht een vervolg (A3 tekening: attractie + omgeving) voor ergens volgend jaar, maar daar zal ik op tijd en stond nog wel eens wat over schrijven.

Fijn weekend!


PS: Volledig verslaafd aan de Overwerk CD. (Zie gisteren)

Edit- Mijn portfolio-pagina aan de rechterkant is eindelijk af. Je kan daar nu heen voor een overzicht. Daarnaast is het nu ook mogelijk op een afbeelding te klikken en het (vergroot) in een light-box te aanschouwen.