woensdag 7 december 2011

Obscur

Vroeg in de ochtend kregen we vandaag een nieuwe theorieles GV. Centraal stond het onderwerp stijlen en zijn we in een vrij vlug tempo door de meest algemene stijlen getrokken die in het verleden en het heden vrij prominent aanwezig waren en zijn in de wereld der webdesign. 

De boodschap is eigenlijk vrij logisch en duidelijk: probeer zoveel mogelijk stijlen te proeven en te ontdekken en creëer daarna jouw eigen 'ding'. Er zijn duizenden designers op de wereld en het grote onderscheid wordt gemaakt op het punt of je anders, uniek bent of niet. "Anders" is in vele gevallen het woord dat valt wanneer men een betere designer zoekt. 

Op dit moment merk ik van mezelf dat ik vrijwel vaak leuk tegen abstractie en minimalisme en ik denk dat ik me daar ook nog vrij vaak aan zal houden. Minimalisme lijkt ontzettend simpel, maar het is moeilijker dan je lijkt. Kiezen is verliezen en dus is de keuze voor de essentie niet altijd even simpel en voor de hand liggend.


Grappig genoeg was ik enkele dagen geleden nog bezig met na te denken over een specifieke stijl, namelijk clair obscur. Clair obscur staat in de eerste plaats bekend als een schilderstijl en is (volgens mijn mening) één van de mooiste en meest indrukwekkende stijl van die grote hoeveelheid die er bestaan. Deze stijl kenmerkt zich vooral door het overdrijven van het contrast tussen licht en donker, wat een zorgt voor een speciaal effect. Het heeft op zich dus iets weg van minimalisme en black-design wanneer men zoiets toepast op het web. Ik wil graag eens met deze stijl spelen op het web en kijken wat er uitkomt. Ik denk dat de resultaten best wel tof en uniek kunnen zijn.

Even terzijde, maar clair obscur klinkt trouwens als een geweldige naam voor een bedrijfje. Misschien dat ik er nog wel wat mee doe in toekomstige opdrachten. Als ik iets bouw in deze stijl zullen jullie het hier wel in de toekomst kunnen lezen, maar het is zeker een nieuwe stijlvorm die ik me graag zou toe-eigenen.